Sosyoloji Ve Eğitim Araştırması

Araştırma Soruları;

Eğitime neden ihtiyaç duyuyoruz?
Eğitimden kastedilen sadece okullaşma ve bir okul çatısı altında verilen faaliyetler midir?
Ekonomi ve eğitim arasındaki ilişki nedir?
Eğitime atfedilen önem kültürden kültüre veya toplumdan topluma farklılık arz eder mi?

Bir sosyalleşme süreci olarak eğitim;

•Durkheim:

Eğitim, sosyalleşme için önemli bir araç.
Çocukların toplumda hakim olan ortak değerleri öğrendikleri süreç (ahlaki normların ve
öz disiplinin öğrenilmesi.)
Toplumun işlevsel kalabilmesi için hayati önem taşıyan toplumsal kuralların içselleştirilmesi
İş bölümünün giderek öne çıktığı endüstrileşmiş toplumlarda özel rollerin gerektirdiği
yetenekleri kazandırmak.

Talcott Parsons:

Çocuklara bireysel başarının ve çabanın önemini öğretmek.
Ailelerde çocukların pozisyonları doğuştan gelir; okullarda ise çocukların
bulundukları pozisyon gösterdikleri çabayla doğru orantılıdır.
Eğitim, çocukları kendi ailelerinin tikelci değerlendirme kriterlerinin dışında
modern toplumda hayatta kalmak ve basarili olmak için gerekli olan evrensel
değerlendirme kriterlerini öğrenmelerini sağlar. (Liyakat)
Bu yaklaşımın sorunlu yanları?

Kapitalizm için öğretim/ okullaşma;

Eğitim, toplumda var olan esitsizliklerin yeniden uretimine katkida bulunur .
Okullar, kapitalist sistemde yer alan firmalarin ihtiyaci olan is gucunun saglanmasina
hizmet eder.
Okullarda verilen sosyalleşme becerileri oldukça spesifiktir.
Is yerlerindeki hiyerarşinin ve disiplinin taklit edilmesi .
Okul yöneticileri ve hocalar arasındaki ilişkilerin, hocalarla hocalar arasındaki ilişkilerin ve
hocalarla öğrenciler arasındaki ilişkilerin bir anlamda iş yerlerindeki hiyerarşik yapıyı
izlemesi .
Okuldaki kurumsal yapının iş yerlerindeki kurumsal yapıya benzemesi.
Kurallara uymanın teşvik edilmesi .
Yöneticilerin ve öğrencilerin dikte etmesi, öğrencilerin yerine getirmesi
Hiyerarşinin kaçınılmaz olduğunun öğretilmesi.

Gizli ders programı;

Okullardaki ders programlarının öğrencileri, var olan durumu ve
halihazırdaki hiyerarşik biçimleri kabulüne teşvik etmesi.
Ekonomik yapının devamı için gereklilik.
Okullar, 4 ana işlevi yerine getirmek için kurulmuştur.
  1. Bir nevi kreş olarak işlev görmek.
  2. Bireyleri, emek piyasasındaki çeşitli meslekler için hazırlamak.
  3. Toplumda hakim olan normların öğretilmesi.
  4. Toplumca kabul gören bilgilerin ve becerilerin öğretilmesi.

Eğitim ve kültürün yeniden üretimi;

  Bourdieu;

Kültürün yeniden üretimi teorisi

Dört çeşit sermaye;
  1. Ekonomik sermaye 
  2. Toplumsal sermaye (toplumsal elit ağlarında yer almak ve bu bağlantılar içinde hareket etmek; bu bağlantıların sağladığı faydalardan yararlanmak)
  3. Kültürel sermaye (aile içinde ya da eğitim yoluyla ve genelde diploma vb sertifikasyonların kazanılması)
  4. Sembolik sermaye (prestij, statü ya da diğer toplumsal olarak etkili tanınma biçimleri, alt sınıfların boyunduruk altına alınmasında etkililer)
•Sermayenin bir biçiminin diğerini kazanmak için kullanılabilir olması. 
•Kültürel sermayenin ekonomik sermayeyi elde etmek için kullanılması.

Toplumsal cinsiyet ve öğretim;


•1960’lar ve 70’lere kadar: okul ders programlarının cinsiyetci çizgide seyretmesi.
•Kız öğrencilere onları ev hayatına hazırlayan bilgilerin/derslerin verilmesi.
•Erkek öğrencilere matematik, fizik gibi onları iş hayatına ve mühendislik gibi derslere.
hazırlayan derslerin verilmesi.
•1970’lerle beraber açıktan cinsiyetçi ders programlarının Bati’da yavaş yavaş kaybolması.
Ancak!
•Kız öğrencilerin etek giymesinin hala zorunlu olması .
•Özellikle ilkokulda verilen hikaye kitaplarının cinsiyetçi içerikleri .
•Erkek çocukları maceracı ve gözüpek; kız çocukları macerayı kenardan izleyen
karakterler .
•Erkek çocukları hikayelerde uzak diyarlara gidiyor .
•Kız çocukları daha çok evlerinde ya da okulda (güvenli alanlarda) resmediliyor .
•Kız öğrencilerin öğretmenlik ve sosyal bilimler alanlarına yönlendirilmesi, erkek
öğrencilerin doğa bilimleri ve mühendislik alanlarına yönlendirilmesi.

 Etnik kimlik ve öğretim;

Britanya’da yapılan araştırmalar: farklı etnik kimliklerden öğrencilerin ortalama okul başarilari ciddi farklılıklar gösteriyor.
Okuldan atılma, ABD’de oransal olarak en çok siyah öğrenciler arasında görülüyor.
San Francisco: siyah öğrenciler okula devam eden öğrenci popülasyonunun %16’sini; ancak okuldan atılan öğrencilerin %52’sini oluşturuyor.
Phoenix: : siyah öğrenciler okula devam eden öğrenci popülasyonunun %4’unu; ancak okuldan atılan öğrencilerin %21’ini oluşturuyor. 
Karayip kökenli siyah öğrenciler en başarısız grubu oluşturuyor.
Neden?
Dezavantajlı azınlık gruplarından gelen öğrencilerin daha zor şartlar altında yaşaması, ebeveynlerin olumlu yönlendirmelerinden mahrum kalmalarının daha yüksek bir olasılık olması, okulun içinde bulundukları yaşam koşulları düşünüldüğünde alakasız ya da fazla baskıcı görülmesi.
Kurumsal ırkçılık: uygun davranış ve giyinme biçimleri, ders programlarının hakim kimliğe göre şekillenmesi.
Okul yöneticilerinin ve hocaların azınlık gruplarına dahil öğrencileri, hakim kimlik normları üzerinden değerlendirmesi.
Bu bağlamda siyah öğrencilerin okul düzenini bozan kisiler olarak görulmesi.
Etnik kimlikler hakkında mevcut önyargılar.
Asya kökenli göçmenler.
Karayip kökenli göçmenler.

Küresel bağlamda eğitim;

Batı dünyasında zorunlu ilkokul eğitiminin 19. y.y ortalarında norm haline gelmesiHollanda, İsviçre ve Alman prenslikleri (%100’e yakın)ABD (%50 civarı)
•ABD, dünya nüfusunun %4’üne yakınını oluşturuyor. Dünyadaki eğitime harcanan paranın
%28’i ABD kaynaklı.
Kuzey Amerika ve Bati dünyası, dünya nüfusunun %8 civarını oluşturuyor. Dünyadaki
eğitime harcanan paranın %55 'i bu ülkeler kaynaklı.

Dünyada okur-yazarlık;

2007: 781 milyon yetişkin okur-yazar değil
%64 ’ü kadın.
Çoğunluk  Afrika, Güney ve Batı Asya ile Doğu Asya
2007 senesinde 22 ülkede okur-yazarlık oranı %60’in altında.



Yorumlar

  1. Bu ders notlarını ödünç alsam mı acaba, biraz çalışmak için. Oldukça değişmiş her şey. :)

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar